Projectplan

1.Initiatiefase

1.1. Het doel van jouw onderneming en de nieuwe dienst

Wij zijn onderneming Pastaclo, gevestigd in Gent. Pastaclo heeft één vesteging waaruit wij leveren aan bedrijven, scholen, jeugdbewegingen, ... We verkopen huisgemaakte spaghetti bolognaise en 4 kazen die we met alle liefde maken. Daarnaast streven we naar een vriendelijke en verzorgde levering. Graag zouden we een foodtruck aankopen zodat bedrijven, ... ons kunnen huren om op eventen, ... te staan en we zo nog versere pasta kunnen aanbieden.

1.2. Het probleem

Meer en meer bedrijven, scholen, ... organiseren personeelsfeestjes, willen hun personeel in de watten leggen, organiseren evenementen, ... Maar tergelijkertijd worden de mensen ook luier en huren ze graag iemand in die instaat voor het eten. Doordat we nog geen foodstruck hebben kunnen wij voorlopig enkel de pasta's verpakt leveren op bestelling. Veel klanten vinden het vaak moeilijk om al concreet te moeten aangeven hoeveel pasta's ze willen bestellen en welke smaak, waardoor er vaak misverstanden opdagen en er vaak een overschot of tekort is bij de levering.

1.3. De oplossing: project doelstellingen

Na lang nadenken zijn we tot de conclusie gekomen dat de beste oplossing voor dit probleem een foodtruck is. Tegen eind 2023 willen we hiermee het grotendeel van de klanten bedienen. Met deze foodstruck kunnen we terplaatse komen en kunnen we de pasta's voor de ogen van de klant klaarmaken en aanbieden.

Eerst en vooral hebben we een foodstruck nodig. Deze moet uiteraard aangepast zijn aan onze huisstijl en we moeten er met drie personeelsleden in kunnen werken. Het kiezen van een foodstruck staat dus op de eerste plaats, zonder foodstruck kunnen we helaas onze nieuwe dienst niet aanbieden, daarom moeten we deze gaan realiseren in de eerste fase. Natuurlijk hebben we een geld aan de kant staan voor nieuwe projecten zoals deze, maar alsnog moeten we geld gaan lenen bij de bank. Onze foodtruck moet niet helemaal nieuw zijn, als we een potentiële zien op tweedehands bijvoorbeeld kan deze zeker ook een potentie hebben.

Als we eenmaal een foodtruck hebben gevonden moeten we deze heel waarschijnlijk nog gaan inrichten naar onze huisstijl. Het moet vooral praktisch ingericht zijn. Het hebben van een koelkast, ijskast, ovens, aanrecht, opbergkasten en wasbak is zeker een noodzaak. Aan de buitenkant moet deze wel aantrekkelijk zijn, want wanneer we deze niet gebruiken kunnen we die ergens parkeren en helpt deze ook bij onze reclame van het bedrijf. Doordat dit geen gebouw is hebben we natuurlijk wel niet zoveel decoratie nodig. Wat gezellige plantjes, kruiden, ... kunnen zeker niet ontbreken, maar ook wat planken, ons logo en de menukaart. Daarnaast hebben we een aantak stoelen en tafels nodig want bij sommige bedrijven, ... kan dit wel erg handig zijn. Onze pasta's zelf geven we in papieren pastabekers, dit is de gemakkelijkse manier om deze aan te bieden.

We werken voorlopig met zeven man in ons bedrijf, dit is zeker voldoende. Wel zouden we iemand moeten aanstellen die verantwoordelijk is voor de foodstruck te verplaatsen en die de boekingen in het oog houd en regelt. Hiervoor zulllen we ieder personeelslid eens moeten aanspreken en de beste hiervoor uitkiezen, deze zal ook hoogstwaarschijnlijk nog een rijbewijs moeten afleggen om er mee te kunnen mogen rijden.

Als laatste moeten we natuurlijk onze producten aan een degelijke prijs verkopen. Onze pasta prijzen hebben we natuurlijk al, maar doordat we een investering moeten doen en ons meer moeten gaan verplaatsen, langer ter plaatse, ... zullen we onze prijzen moeten aanpassen. We zullen onze prijzen dus moeten gaan aanpassen, indien mogelijk werken met een hoeveelheidskorting systeem. Natuurlijk blijven onze prijzen niet al te laag, doordat onze pasta huisgemaakt zijn en we het zo vers mogelijk willen aanbieden aan de klant, hangt er daar een prijskaartje aan vast. Onze klanten zullen dus kwaliteit op de eerste plaats moeten stellen. Waarschijnlijk zullen we het eerste jaar onze weg moeten vinden hierin en niet persee winst kunnen maken met deze nieuwe dienst, maar het is natuurlijk de bedoeling dat we hierin groeien. Daarom streven we naar een omzetverhoging van 75 000 euro per jaar na het boekjaar 2024 dankzij het gebruik van onze foodstruck. 

Bronvermelding:

  • Van Eyck, W. D.-. (2021, 18 augustus). 10x de beste tips voor pasta. FavorFlav. Geraadpleegd op 18 mei 2022, van https://favorflav.com/nl/eat-drink/tips-tricks/10x-de-beste-tips-voor-pasta/
  • M. (2021, 3 december). Foodtruck beginnen? Zo doet u dat. Multiwagon. Geraadpleegd op 20 mei 2022, van https://www.multiwagon.com/foodtruck-beginnen/?gclid=CjwKCAjw4ayUBhA4EiwATWyBrl7ax_5EISyWYq_2lmtAhXlSF2uRzizpcZ57XVIzSoUqiUZbEXQZPhoCo30QAvD_BwE

We hebben ons voornamelijk gebaseerd op de grote lijnen van dit document, zoals de foodtruck vergunning, foodtruck rijbewijs, ... We hebben daarnaast ook nog wat extra taken bijgevoegd waarvan wij dachten dat deze ook cruciaal waren in het projectplan.


Het ganttproject is gedeeld met meneer S.Biccler gedeeld op OneDrive.

© 2020, bachelor in het bedrijfsmanagement, Arteveldehogeschool Gent
Febe Bonte, Justine Van Parys, Mauro Provenzano
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin